Wednesday, July 18, 2007

Jalan-Jalan ke Kandang Mizi


Pertemuan dengan Mizi di kandangnya di Ijok telah memberikan aku pengalaman dan persepsi baru terhadap bidang penternakan kambing. Kalau sebelum ini hanya sekadar melihat gambar-gambar kambing dan kandang kambing dalam blog orang lain, kali ini kitorang (aku n partners) melihat dengan mata kepala sendiri bagaimana rupa kambing boer dan kandang kambing. Pada aku, bidang penternakan bukan hanya sesuai untuk lelaki, bahkan wanita seperti aku juga boleh melibatkan diri. Yang penting...minat.
Bayangkanlah seumur hidup aku, belum pernah masuk kandang kambing apatah lagi dikelilingi dengan kambing-kambing.Hahahhaha...mula-mula tu..cuak jugak rasanya nak masuk kandang dengan dikelilingi lebih kurang seratus ekor boer. Tersenyum-senyum kambing si Zaiwari bila kambing datang dekat menghampiri dia...(sebenarnya dia cuak jugak tu..hehe).
Banyak yang aku pelajari dari
lawatan sambil belajar ke kandang. Mizi yang tak lokek ilmu tu, menunjukkan pelbagai jenis boer yang terdapat di kandangnya terutama si fullblood jantan kesayangannya yang bernama Koneng. Macam-macam la aktiviti kat kandang tu sepetang kitorang kat sana..bukan setakat belajar pasal boer sahaja, malah tentang penternakan kambing secara keseluruhannya. Tima kasih Mizi...kami ni budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.

Hari tu.......kitorang pulang ke rumah dengan semangat berkobar-kobar. Semangat untuk menjadi penternak kambing yang berjaya. (Senyum.....)

No comments: